14 czerwca 2013

Jak nazwać markę? Ponad 90% przedsiębiorstw w Polsce to małe i jednoosobowe firmy. Każda z nich musi mieć jakąś nazwę. Jak powinna się nazywać? Podobno nad niektórymi koncepcjami dumają specjaliści od socjologii, mitologii, historii i numerologii, żeby nazwa od razu kojarzyła się z sukcesem. Ale po co? Przecież mamy kilka sprawdzonych sposobów, prawda? Kreatywność polskich przedsiębiorców jest ograniczona i zupełnie zbędna. Przede wszystkim chodzi o to, żeby nie brzmieć po polsku - nazwa ma być światowa i już. Prosty przepis? Wystarczy zestawić ze sobą dwa z następujących elementów i nazwa gotowa: -pol, -ex, pierwsza sylaba imienia np. Jar-, pierwsza sylaba nazwiska np. Kęt-, pierwsza sylaba branży np. mięs-. Mamy to. Oto autentyczne przykłady, które można podzielić na grupy: - nazwa, która od razu wskazuje na branżę: Unimięs, Trans-bet, Sedfryz, Wkręt-met, Blachdach, Bruk-Bet, Etermot, Paw-Bud, Drogtom, ŻalMax (producent żaluzji), Geojar (usługi geodezyjne) - firmy, które nie wiadomo czym się zajmują, ale ich nazwa brzmi równie idiotycznie: Apipol, Wielkor, Tomrol, Mir-Wit, Wikęt - firmy z -ex zasługują na oddzielną kategorię: Warolex, Szwagrex, Remontex, Mar-ex. W jednym ze skeczów mojego ukochanego kabaretu Potem użyto nazwy Warzywex-Owocex. Mówi sama za siebie.

Sposób jest prosty - znają go wszyscy. [źródło]

Co robić? Jak żyć?

A tak poważnie, to z tym naprawdę da się coś zrobić. Wyżej wymienione firmy to nie korporacje, tylko właśnie przedstawiciele większości polskiego rynku - firmy lokalne, które nie zdobywają rynków światowych. Ale lokalnie nie musi znaczyć po partacku. Na czym się wzorować?

Twój kot kupowałby Sony. Więcej o nazwie Sony niżej.

Imię lub nazwisko

To zwykle pierwsza myśl właściciela, ale trzeba pamiętać, że rzadko zdarza się, żeby znana na całym świecie firma miała w nazwie imię. Wyjątkowe przykłady to Mercedes (imię żeńskie, o czym nie wszyscy wiedzą), a u nas na przykład Joanna, czyli producent kosmetyków. Podstawową wadą takiej nazwy jest to, że niewiele mówi o samej firmie, a ze względu na doświadczenia lat 90. mnie osobiście imiona żeńskie kojarzą się wyłącznie z salonami fryzjerskimi, kosmetycznymi i sklepami spożywczymi. Częściej udaje się to już z nazwiskami: Inglot, Ziaja, Batycki, Wittchen, Dr Irena Eris, Kler, Wedel, Grycan, ale wiele z nich to przecież nazwiska, które nie brzmią typowo po polsku. W odniesieniu sukcesu marki może też pomóc nazwisko uznane w świecie, które niekoniecznie ma coś wspólnego z tym, jak się nazywają właściciele firmy, np. Kopernik, Chopin czy Bluetooth (przydomek króla Haralda, który w X wieku zjednoczył Danię). Światowe przykłady nazwiskowych marek to Rolls-Royce, Hewlett-Packard, McDonald's, Ford, Wilson, Jacobs czy Marks&Spencer.

Obcojęzyczna nazwa

Popularną tendencją jest wymyślenie nazwy, która brzmi obcojęzycznie, ale nie tak ordynarnie jak te wszystkie -pole i -exy. Jest w Polsce sporo marek, które - wydaje się - pochodzą z zagranicy, a to de facto nasze rodzime wytwory: Bierhalle, Mastercook, Gino Rossi, Cin&Cin, Vifon, Grey Wolf, Rebel. Wykorzystują one to, że Polak niestety ma kompleks i mocno go ciągnie do świata, więc szybciej zaufa firmie spoza kraju. Mistrzem w wymyślaniu takich marek jest gdańska firma LPP, do której należą m.in. Reserved, Mohito, House, Cropp czy Esotiq.

Miejscowość

Markę można stworzyć także z nazwy miejscowości, w której znajduje się firma. To tendencja szczególnie popularna wśród producentów z branży spożywczej: Włocławek, Pudliszki, Tymbark, Kotlin, Zwierzyniec, Okocim, Leżajsk, Warka, Żywiec, Sokołów, ale także dawniej marki samochodów takich jak Nysa czy Warszawa albo nazwy pochodzące od nazw miast Tyskie i Ciechan. Na świecie też mamy takie przykłady, np. Adobe czy Nokia.

Sentyment

Lubimy wracać myślą do przeszłości, do czasów, kiedy byliśmy młodsi, a życie było prostsze. Dlatego sentyment się sprzedaje. Czasem i nazwa może do tego nawiązywać i takim przykładem jest Zielona budka, Siedem życzeń czy Pan tu nie stał. Podobnie emocjonalnie działają skojarzenia z historią i mitologią, takie jak Mieszko, Tauron, Hestia, Neptun czy Atena.

Rzeczownik pospolity

Można też przyjąć nazwę, która jest rzeczownikiem pospolitym, choć może nie zawsze bardzo popularnym, np. Helion, Polar, Zenit, Żubr, Spodek, a światowe przykłady to Rubin, Apple, Blackberry, Jaguar, Virgin, Samsung (co po koreańsku znaczy trzy gwiazdki) czy Subaru (z japońskiego plejada, dlatego w logo firmy są gwiazdy).

Zmyłka

Ostatnio panuje moda na nadawanie miejscom nazw, które są nazwami miejsc zupełnie innego rodzaju. Takim przykładem są galerie handlowe. Kiedyś słowo galeria oznaczało zwykle galerię sztuki. Teraz to znaczenie przeniosło się na raj sklepowy. Inne przykłady to Dental Spa, Klinika obuwia, Dom sushi, Stodoła, Bar tlenowy, Salon paznokcia. Nie zawsze są to nazwy trafne i moim zdaniem czasem brzmią trochę pretensjonalnie, choć akurat Klinika obuwia mi się podoba, bo jest fajnym żartem.

Neologizm i gra słów

Bywa też, że firma wymyśla zupełnie nowe słowo. Ma to swoje zalety - jest unikatowa, staje się łatwiej wyszukiwalna w internecie, co wiąże się też z dostępnością domeny i od początku tworzy własną markę. Takie neologizmy to choćby Orlen (orzeł + energia), koszulkowo, Energa, Elzab - elektronika + Zabrze, a na świecie Asus - skrócenie początkowego pomysłu Pegasus, Hotmail - zgrabne połączenie hot + mail i jednocześnie słowo zawierające wszystkie litery z HTML, Sony - z łaciny sonus, czyli dźwięk, Revlon - nazwisko Revson i litera L z nazwiska drugiego założyciela Lachman, Nikon - Nippon (po japońsku Japonia) + K z pierwszej litery nazw producentów optycznych, Cisco - skrócona nazwa San Francisco. Cisco to zresztą też przykład genialnego logo, które przypomina zarówno świętofranciszkańskie (chyba taki jest przymiotnik od SF) mosty i sygnał radiowy.

Gra słów to moim zdaniem najskuteczniejszy sposób na ciekawą nazwę. Może dlatego, że wyjątkowo lubię bawić się literkami i takie słowostwory stymulują moje zwoje, a także po prostu cieszy mnie ludzka pomysłowość. Nazwa ma też przyciągnąć uwagę, a to może się udać tylko czemuś, co jest oryginalne. Dobrze jest, gdy nazwa dobrze brzmi, wskazuje na branżę, jest prosta i jeszcze wywołuje uśmiech na twarzy, bo jest sprytna. W Polsce do takich nazw należą Słoń Torbalski, Kuchnia Kurna, Ho No Tu, 310 (knajpa w Krakowie przy Czystej 10), Valdonas (pizzeria w Gdańsku-Wrzeszczu), Shop Pracz (sklep z chemią gospodarczą), Papu (bar w Białymstoku), Yego (linia kosmetyków dla mężczyzn), Bar Celona, Łap Ciuch w Zabrzu, Szoł Room w Toruniu czy Ich Stroje (lumpeksy), Pierrogeria, Nova Pierogova.

Sama też tym się kierowałam, gdy wymyślałam nazwę dla siebie. Wittamina jasno nawiązuje do mojego nazwiska - Witt i przy okazji do zdrowego rozsądku, który promuję na wszystkie strony. Z kolei nazwa mojej firmy, która powstała dużo wcześniej, to Studio Mamoko. Niektórzy myślą, że to jakiś japoński wymysł, a to po prostu połączenie "mam oko" - oko do zdjęć i do literówek i do fajnych tekstów, bo zajmuję się fotografią, pisaniem, korektą i tłumaczeniami. I „mam na Ciebie oko”. :)

Wymyślenie dobrej nazwy nie jest proste. Czasem warto to zlecić komuś innemu albo chociaż poprosić o podpowiedź. Jeśli nazwa firmy czy marki podoba się klientom, to znaczy, że Ty też budzisz sympatię, a lepiej pracuje się z tym, kogo się lubi. Jeśli znacie jakieś fajne nazwy firm albo marek, podrzucajcie śmiało. Dobrych przykładów nigdy za wiele.

155 komentarzy to “Jak nazwać firmę, czyli skąd się wzięły znane marki”

          • Andrzej

            Witam A ja szukam nazwy dla własnej firmy jestem rzeczoznawcą samochodowym może coś pomorzecie

          • Magda

            Hej :) a ja od jakiegoś czasu poszukuję nazwy dla studia fotograficznego – nie takiego gdzie robi się zdjęcia do dowodu tylko bardziej artystycznego :) Fotografia dzieci, produktowa. Bardzo bym chciała,żeby było świeżo, nowocześnie (nie lubię tego słowa, ale niestety)i bez foto a już niedajboze Photo :) Prowadzę obecnie formę Zakątek Duszy (rękodzieło) ale dla fotografii potrzebuję nowej marki. Wesprzyjcie proszę :) <3 będę wdzięczna za pomoc.

      • Olek

        A jak wymyślić oryginalną nazwę firmy medycznej zajmującej się fizjoterapią/rehabilitacją? rehabmedów itepe jak mrówków totalny przesyt ale pomysłów żeby było oryginalnie/inteligentnie;) a jednak może kojarząco się z medycyną brak…:(

        • wittamina

          Właśnie na tym polega ten szkopuł, że nie jest to proste. Zawsze możesz zlecić wymyślenie nazwy komuś, kto się tym zajmuje zawodowo. Ja na przykład mam na swoim koncie kilka nazw, ale nie namawiam. Dużo jest copywriterów w tym internecie. :)

  1. milionowa

    Ja ostatnio upodobałam sobie zwracanie uwagi na nazwy blogerskie/vlogerskie. Wciąż dużo jest tych nieprzemyślanych, długich i trudnych do zapamiętania, ale gdy zdarzy się smaczek, niełatwo jest przejść obok bez uśmiechu (czyli zatrzymać się na moment, zamiast szybko kliknąć w kolejny link ;)).

  2. agt

    Klinika Obuwia to najlepszy szewc w Łodzi! Uwielbiam tego pana!

    Mnie zachwycają nazwy klubokawiarni. Cieszę się, że są polskie, brzmią zgrabnie, są łatwe do zapamiętania. W Łodzi: Owoce i Warzywa, Spaleni Słońcem, Dom, Niebostan, Zmiana Tematu, także bistro Zaraz Wracam. Ach!

  3. aamg

    Espinacze – art. biurowe, Kaliszfornia – knajpka w… a nie powiem ;) , Amba – usuwanie nieczystości (a tu żargon, nie wiem, czy jest powszechne powiedzenie „amba wciągła”, gdy nie można czegoś znaleźć), Szambelan – jw.

    Przy okazji warto wspomnieć o tym, że należy ostrożnie wybierać nazwę: cysterrna z napisem Pawtrans budzi bardzo niedobre skojarzenia. Drutex zajmuje się oknami – pewnie zaczynali od czegoś innego.
    Moje ulubione: szyld z napisem OKNA DRZWI TWARÓG.

    Pozdrawiam!

  4. Joanna Cosel

    Mój typ to Najadacze we Wrocławiu – knajpka i catering z wegetariańskim jedzonkiem, fajne jest również Miejsce (też z Wrocławia) – połączenie sklepiku z kawiarnią

    • wittamina

      To bardzo ciekawe. Niezbyt jasne w samej nazwie, bo myślę, że znajomość łacińskiego słownictwa to jednak rzadkość, ale niech będzie, że ta część nazwy jest uzasadniona. Natomiast -pol to akurat mało finezyjny przyrostek.

  5. pstryczek elektryczek

    ludzie! ratujcie! dwa tygodnie siedzę nad nazwą dla firmy elektrycznej i nie mogę wymyślić nic ciekawego. podobają mi się nazwy w stylu orlen, somfy, energa. krążę wokół takich słów kluczowych: światło, ciepło, komfort, poczucie bezpieczeństwa, energia, elektryczność, lumen… nie chciałbym, aby nazwa kojarzyła się z typowym panem Waldkiem, co to przyjedzie z szwagrem Stachem i z kombinerkami, młotkiem i kiepem w pysku będą pruli ściany (więc za nazwy w stylu elektro-tech, elektro-mont, elektrex ubiję), tylko z firmą, która zapewnia usługi elektryczne na wysokim poziomie (serwis, modernizacja, instalacje. i o ile to możliwe bez wyświechtanej wstawki „elektro” i jej mutacji. wesołe nazwy w stylu du-za-mi-ha czy krowarzywa odpadają.

  6. vucibatina

    W Krakowie jest też pub, który znajduje się na początku ulicy Stolarskiej i nazywa się: „Pierwszy Lokal na Stolarskiej po Lewej stronie Idąc od Małego Rynku”. Nazwa jest co prawda bardzo długa, ale każdy czytający szyld, uśmiecha się od ucha do ucha.

  7. Maciej

    mnie podoba się nazwa klubu sportowego z Poznania: Endorfit (połączenie endorfin z fitnessem) – krótkie, proste i treściwe. a sam obecnie też myśle nad nazwą dla swojej działalności i ciężko mi idzie.

  8. Aśka

    Jesteście niesamowicie kreatywni:) Może macie jakiś pomysł na nazwę firmy, która zajmuje się wypiekiem artystycznych tortów, muffinek, ciasteczek… Będę wdzięczna za wszelkie sugestie.

  9. Iwona

    Szukam nazwy dla Salonu Kosmetycznego.Mam kilka propozycji ale nie jestem przekonana na 100 %

    -„Crème de la Crème” lub w pisowni polskiej „Krem de la Krem”

    -„For You Salon”

    -„La Petite Salon”

    „Le Bo-toxe”

  10. Natalix77

    Droga Wittaminko, szukamy z kolezanka nazwy dla firmy ktora bedzie zajmowac sie wyrobem bizuteriu (gl. Bransolety), nazwa mialaby byc krotka, chwytliwa, latwa do zapamietania.. Czy moglabys pomoc, poradzić, rzucic jakis pomysl??? Z gory bardzo dziękujemy..

  11. Tomek Marcinkowski

    We Wrocławiu znam 2 przykłady kapitalnych nazw – oba to branża spożywcza. Koło Rynku widziałem lokal o nazwie „Strass Burger”, a w pobliżu ul. Dubois jest… budka z żarciem – „Di Buła”. Obie nazwy rozwaliły mnie, jak je zobaczyłem :-) Choć w żadnym z „lokali” do tej pory nie byłem.

  12. Mateusz

    Witam, staram się wymyślić nazwę dla mojej nowej firmy chciałbym wymyślić tak chwytliwą i obcojęzyczną nazwę jak robi to LPP dla swoich marek. Czy jesteś w stanie mi pomóc? Pozdrawiam i czekam na odpowiedz.;)

  13. jotkax3

    Razem z mamą mamy sklep z używaną odzieżą i nazwałyśmy go „sKuś się!”. Jest nasze nazwisko (Kuś), a nowi klienci często mówią, że wchodzą „skuszeni” nazwą. :-)

  14. Edyta

    Witam, uprzejmie proszę o pomoc. Szukam nazwy dla firmy, która będzie zajmowała się produkcją nowoczesnego sprzętu diagnostycznego w medycynie? Ktoś pomoże? Chcę aby było nowocześnie i jednocześnie kojarzyło się z bezpieczeństwem, zaufaniem??:(

  15. Ewelina

    Witam,
    przypadkiem trafiłam na tą stronę. Czy wymyśla Pani nazwy firm zawodowo? Tzn. chciałabym otworzyć w niedalekiej przyszłości firmę zajmującą się projektowaniem wnętrz. Jednak blokuje mnie brak oryginalnej nazwy, gdyż wiem że ciekawa nazwa może ściągnąć potencjalnych klientów. Żadna, która mi wpada do głowy nie podoba mi się na tyle aby ją wykorzystać? Mam dość nazw z: ………studio, (imię i nazwisko) projektowanie wnętrz. Tego jest pełno. Czy mogłabym poprosić jakieś wskazówki, inspiracje?
    Pozdrawiam
    Ewelina:)

  16. pola

    ktokolwiek widział ktokolwiek wie… nazwa dla poradni dietetycznej. Do autorki napisałam maila i mam nadzieję na rychłą odpowiedź. tym czasem może komuś coś przyjdzie do głowy?

  17. jakob nowak

    witam. Założyłam działalność i ja rozwijam jest to mobilny salon kosmetyczny. nazwę wymyśliłam pod tytułem Rosa by miała jaskrawe kolory oraz promowała Polskie kosmetyki oraz urządzenia do pielęgnacji twarzy. rosa kojarzy się tez z opadem i w moim skojarzeniu z czystością. na stronie internetowej będą dominować białe i czerwone kolory na ulotkach tez. co Pani sadzi o takiej nazwie??

    • wittamina

      Mnie ta nazwa kojarzyłaby się raczej z kwiaciarnią. Fabryka Piękna i Farma Młodości nie są złe, choć dużo takich nazw teraz powstaje i na pewno da się wymyślić coś ciekawszego. Coś z tą mobilnością bym pokombinowała. Jeśli nie będziesz mieć (mówmy sobie na Ty, tu nie ma żadnej Pani) pomysłów, napisz mi maila – wymyślenie propozycji nazwy można przecież zlecić. To kosztuje jak każda inna usługa, ale może warto zainwestować. Tak czy inaczej życzę powodzenia!

  18. Modna Trzydziestka

    Witam serdecznie ciekawe pomysły , a ja szukam nazwy dla firmy koniecznie 5 literowej ! Firma produkuje ogrodzenia i zajmuje się serwisowaniem agregatów. Taki mobilny serwis > Proszę o pomoc !!!!

  19. Natalia

    Bardzo fajny artykuł. zajrzałam na niego ponieważ szukam inspiracji na bloga, który chciałabym żeby zajmował się rękodziełem – sama osobiście tworze bransoletki i ostatnio zajęłam się decoupage i zaczęłam robić pompony z tiulu. :-) Także trochę się dzieje a nazwy nie mogę znaleźć na to wszystko – może coś mi podpowiecie? :)

  20. Ivona

    Witam serdecznie,
    Ja bardzo, bardzo potrzebuje kontaktu prywatnego. Już mam nazwę firmy która z niczym się nie kojarzy. Pracuję w medycynie estetycznej i ….Pomóż wittamino. Potrafię leczyć tylko, Ty jesteś nieziemsko kreatywna.

  21. Krzysiek

    Moim zdaniem jedną z najtrafniejszych nazw, jest „Bulwa Nać” – bar/restauracja/fast food z Sosnowca, serwujący ziemniaki z różnymi nadzieniami.
    Bulwa – wiadomo skąd wzięło się to słowo w nazwie. Nać – w wielu nadzieniach używana jest choćby natka pietruszki.
    Moim zdaniem nazwa jest genialna! Swoją drogą – polecam serdecznie!

  22. quna

    W pierwszym akapicie piszesz, że niepotrzebnie specjaliści od socjologi mitologii itd dumają nad nazwami firm, a w ostatnim piszesz, że może jednak warto zwrócić się o pomoc do specjalisty. – Zdaje mi się, czy widzę tu BRAK KONSEKWENCJI?!

  23. tojatu

    Wittamino, mam pytanie. Zajmuje się wieloma kreatywnymi rzeczami, w tym wymyślaniem nazw. Kilku firmom nadałam imię, jednak to firmy znajomych, więc ich za to nie kasowałam. Ale coraz częściej pojawiają się pytania, czy pomogę (czyt. wymyślę) nazwę dla kogoś obcego. Jednak nie wiem, ile za taką usługę kasować? Nie mam zupełnie rozeznania w temacie. Często proponuję ok. 10 nazw, które oczywiście mają wolną domenę. Dodam, że często nazwy te bardzo sie podobają i zleceniodawcy mają problem z wyborem jednej :) Byłabym wdzięczna za odpowiedź. Pozdrawiam.

    • wittamina

      Każda stawka, która Cię zadowala i którą klient zapłaci, jest odpowiednia. :) Na rynku zakres jest bardzo duży – od kilkuset złotych do kilku tysięcy za nazwę małej firmy, a jeśli chodzi o marki wielkich firm, np. nazwy produktów, to górnej granicy w zasadzie nie ma. Sugeruję poprzeglądać strony www z ofertami copywriterów i wobec tego ocenić własne umiejętności i doświadczenie, aby ich nie przeceniać, ale jednocześnie nie psuć rynku.

  24. Patrycja

    vegan burger – KROWARZYWA;
    secondhand w Jarosławcu – KUPSECIUCH;
    środek ślimakobójczy – ŚLIMAX;
    czyste gazy – MULTAX (z ciekawą stroną www – gorąco polecam!);
    z zagranicznych (Armenia): cleaning services – FEKA-LUX;
    z niefortunnym nazwiskiem: wyroby garmażeryjne z Wrocławia – KUPSKA;
    oraz cała masa zakładów pogrzebowych…

  25. Autopogoń

    Mamoko! świetny pomysł! mi się na przykład podoba nazwa mojego bloga, bo jest właśnie unikatowa – nigdzie w sieci nie spotkałam takiego słowa. nie wymyślałam jej jakoś szczególnie, po prostu pewnego dnia wpadło mi do głowy takie hasło, przeleżakowało gdzieś w notatniku na pulpicie, aż w końcu zostało wykorzystane.

  26. Joanna Kowalska

    witam :) myślę, że przy wymyślaniu nazwy dla swojej działalności, szczególnie gry w grę będzie wchodziła działalność gospodarcza, ważne jest sprawdzenie czy można ją zarejestrować jako znak towarowy, co zagwarantuje jej dobrą ochronę prawną, więcej na ten temat można dowiedzieć się z tego serwisu: zastrzezone.pl

  27. Mateusz Maj

    Zawsze chciałem mieć swój sklep i jak w końcu prawie zrealizowałem to marzenie, to pojawił się problem z nazwą. Próbowałem sam coś wymyślić, pytałem rodzinę, znajomych i nic nie wychodziło. Zacząłem więc szperać w internecie i znalazłem stronę dotyczącą tworzenia nazw http://tworzenienazw.pl/nazwa-sklepu-odziezowego/. Okazało się, że to nie jest wcale takie trudne. No i dzisiaj mam sklep, super nazwę i jestem zadowolony. :)

  28. Mikołaj Lech | Znaki Towarowe

    Mam styczność z markami od strony prawnej. Zajmuję się ich ochroną.

    Absolutna większość przedsiębiorców (a często i agencji reklamowych) wybiera nazwy całkowicie bezrefleksyjnie. Mało kto sprawdza czy dana nazwa nie narusza cudzego już zarejestrowanego znaku towarowego (więcej na ten temat tutaj: http://znakitowarowe-blog.pl/badanie-zdolnosci-rejestrowej-znaku-towarowego/).

    Później po kilku latach tacy przedsiębiorcy dostają pismo od kancelarii prawnej z żądaniem zaprzestania naruszania prawa. I jest szok! No bo „jak to urzędnik pozwolił na używanie mi takiej nazwy”.

    Tymczasem to na przedsiębiorcy spoczywa obowiązek wyboru nazwy, która nie narusza prawa.

  29. Katarzyna Kołodko

    Słuchajcie, nazwa gabinetu fizjoterapii/rehabilitacji o profilu ortopedycznym, ale także uroginekologicznym i onkologicznym (tak więc typowo „kobiecym”) – da się to jakoś razem ugryźć?… Tak, aby brzmiało nie tyle jajecznie, co profesjonalnie, ale zapadało w pamięć na tle innych placówek? HELP

Trackbacks/Pingbacks

  1.  Nauka języka angielskiego z Arleną Witt

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.